torsdag 5 januari 2012

Så, varför lösdrift?


Jag har mina hästar på lösdrift. Jag har valt det för dem, för att jag anser att är det ultimata sättet att ha hästar. Visst, det finns för och nackdelar. Men för mig så väger fördelarna upp nackdelarna. Bestäm själv!

Nackdelar:
Skitiga, långhåriga hästar. Inte direkt optimalt om du tävlar.
Skaderisk. Hästar som går ihop kan skada varandra, ja.
Kräver mycket mark.
Större foderkostnad, hästarna måste äta mer för att inte frysa.
Du har inte koll på varje häst individuellt. Dvs, hur mycket de dricker, hur mycket de äter och hur avföringen ser ut.

Fördelar:
Hästen får ett naturligare liv. Hästens digestionsorgan är gjorda för att hästen ska äta minst 14 timmar per dygn. Det är inte många hästar på box som lyckas komma i närheten av den siffran.
Hästarna blir lugnare. Hästar som får gå på lösdrift upplevs lugnare.
Hovmekanismen förbättras. Hästar som får röra sig mycket får (nästan alltid) bättre hovar.

Ja, mina hästar får gå på lösdrift. Det är mitt val för dem.



Liberty is always dangerous, but it is the safest thing we have Henry Emerson Fosdick

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar